کد خبر: ۲۲۶۷۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۰
گزارش «تجارت آنلاین» از مراود ات اقتصاد ی تهران و اسلام آباد ؛
ایران د ر حالی به د نبال افزایش حجم تجارت خود  با پاکستان است که د ولت این کشور چند ی پیش از تصمیم حذف د لار د ر مباد لات تجاری د و کشور خبر د اد .

تجارت ایران و پاکستان با چاشنی د لارزد ایی

گروه صنعت و تجارت: اوایل تیرماه بود  که مد یرکل آسیای جنوبی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: پیش بینی می‌شود  تجارت میان ایران و پاکستان تا یک سال آیند ه ۱۵ تا ۲۰ د رصد  افزایش یابد  که از طریق راهکار‌های مختلفی مانند  تجارت ترجیحی و آزاد  و تهاتر قابل انجام است. هاد ی طالبیان مقد م اظهار د اشت: تجارت ترجیحی با پاکستان آغاز شد ه است اما حجم تجارت ما با این کشور هنوز به اند ازه انتظار نیست و پتانسیل افزایش د ارد . وی افزود : پیش‌بینی می‌شود  تجارت میان ایران و پاکستان تا یک سال آیند ه 15 تا 20 د رصد  افزایش یابد  که از طریق راهکار‌های مختلفی مانند  تجارت ترجیحی و آزاد  و تهاتر قابل انجام است. مد یرکل آسیای جنوبی سازمان توسعه تجارت ایران اد امه د اد : میزان تجارت ایران و پاکستان 2.3 تا 2.4 میلیارد  د لار د ر سال است که میزان صاد رات ایران به پاکستان 1.5 میلیارد  د لار و مابقی آن سهم پاکستان است. طالبیان مقد م گفت: پاکستان د ستورالعملی واحد  برای تجارت با ایران، روسیه و افغانستان صاد ر کرد ه است که حال بررسی آن هستیم ما نیز د ستور العملی جد ید  برای توسعه تجارت با این کشور د رحال مذاکره هستیم. وی با بیان اینکه برای تجارت آزاد  نیز با پاکستان نیز د ر حال مذاکره هستیم اظهار د اشت: گفتگوی های مستقیم د و کشور برای تجارت آزاد  از شهریوماه سال جاری آغاز می‌شود  اما پیچید گی های خاص خود  را د ارد ؛ د ر صورتی که امسال برای تجارت آزاد  با این کشور به توافق برسیم کار بزرگی صورت گرفته است. طالبیان مقد م با بیان اینکه ایران فرصت‌های صاد راتی زیاد ی د ر تجارت با پاکستان د ارد ؛ گفت: بیشترین مزیت‌های صاد راتی کشورمان برای صاد رات به این کشور د ر بخش کشاورزی، فرآورهای نفتی آهن اسفنجی، ال‌پی‌جی، ماشین آلات، مصالح ساختمانی و خشکبار از جمله خرما است. د ولت پاکستان چند ی پیش فهرست رسمی کالاهای تجاری مشمول سازوکار تهاتر میان د و همسایه را منتشر کرد  که بر اساس آن وارد ات نفت خام و میعانات گازی از ایران به پاکستان تسهیل می‌شود . وزارت بازرگانی پاکستان هم اعلام کرد  که وارد ات صیفی جات، مرکبات، آجیل، اد ویه، مواد  معد نی، فلزات، فرآورد ه‌های نفتی از جمله نفت خام و میعانات گازی (LPG – LNG) ، محصولات شیمیایی، پلاستیک و فولاد  از ایران مجاز خواهد  بود  و صاد رات لبنیات، غلات، مواد  پروتئینی، مرکبات، صیفی جات، اقلام شیرینی، لوازم آرایشی، محصولات بهد اشتی، اقلام چوبی، کالاهای نساجی، پوشاک، آلومینیوم، لوازم خانگی، تجهیزات الکترونیکی (به استثنای موتور سیکلت و تراکتور)، ابزار جراحی و لوازم ورزشی از پاکستان به ایران نیز تحت سازوکار تهاتر مجاز اعلام شد .

هد ف تجارت 5 میلیارد  د لاری با ارتقای بازارهای مرزی
یکی از د لایل رشد  تجارت ایران و پاکستان ارتقای زیرساخت‌های بازارچه مرزی بین د و کشور است. به گفته صفری معاون اقتصاد ی وزارت خارجه علت رشد  میزان صاد رات و تجارت میان د و کشور د ر سال گذشته آماد ه شد ن زیرساخت‌هایی مانند  بازارچه‌های مرزی، گمرکات و راه‌اند ازی مسیر‌های جد ید  حمل و نقل است. صفری افزود  د ر صورت توافق طرف پاکستانی برای راه‌اند ازی مسیر میرجاوه به کراچی سرعت حمل کالا و از سوی د یگر تسریع د ر تجارت برای بازرگانان د و طرف تسهیل خواهد  شد . این نکته د ر سخنان مد یرکل د فتر هماهنگی امور اقتصاد ی استاند اری سیستان و بلوچستان نیز بود . وی گفت بر اساس هد فگذاری‌های انجام شد ه و تفاهم‌نامه نوزد همین اجلاس مشترک اقتصاد ی ایران و پاکستان افزایش مباد لات بین ۲ کشور تا سطح پنج میلیارد  د لار تا چند  سال آیند ه برنامه ریزی شد ه که این حجم از مباد لات تنها از طریق مرز میرجاوه و تنها با یک ایالت بلوچستان پاکستان نمی‌تواند  محقق شود  پس مرزهای پیشین صرفاً به عنوان مرز ورود ی کالاهای پاکستان یا سایر کشورها مطرح نیست بلکه این مرز به همراه مرز ریمد ان می‌تواند  مرز خروجی و صاد راتی قوی برای جمهوری اسلامی ایران تلقی شد ه و محرکی برای راه‌اند ازی واحد های تولید ی د ر بند ر چابهار بویژه منطقه آزاد  چابهار باشد . وی تاکید  کرد : «با توجه به آغاز پروژه‌های پتروشیمی چابهار و ایرانشهر و تبد یل منطقه به قطب سوم پتروشیمی کشور، ریمد ان و پیشین می‌توانند  به عنوان مسیری ارزان، سریع و ایمن برای حمل و صاد رات فرآورد ه‌های تولید ی مجتمع پتروشیمی چابهار به بازار کشورهای پاکستان چین و هند وستان مطرح باشد ».

د لارزد ایی با ابتکار پاکستان
بخشنامه رسمی وزارت بازرگانی پاکستان د ر اعلام فهرست کالاهای تجاری برای تجارت تهاتری با ایران بازتاب گسترد ه‌ای د ر رسانه‌های چاپی و الکترونیکی این کشور د اشته و کارشناسان این طرح را برای کاهش فشار د لار و بهبود  وضعیت وارد ات و صاد رات پاکستان موثر د انستند . مطبوعات پاکستان نوشتند  که اجرای رسمی تجارت تهاتر با ایران، روسیه و افغانستان به ویژه هموار شد ن وارد ات فرآورد ه‌های نفتی از کشور همسایه ایران نوید  خبرهای خوش برای جامعه بازرگانی و صنعتی پاکستان است و اینکه د یگر خبری از ارز به ویژه د لار آمریکا نیست و همسایگان نیازهای متقابل را با یکد یگر مباد له می‌کنند . تارنماهای خبری پاکستان چراغ سبز این کشور برای عملیاتی کرد ن سازوکار تهاتر با جمهوری اسلامی ایران را گامی مهم برای غلبه بر هژمونی د لار تعبیر کرد  و نوشت: «تجار و صنعتگران پاکستان با روش آسان تهاتر اکنون می‌توانند  نفت خام، گاز مایع و د یگر محصولات شیمیایی را از ایران تامین کنند ». همچنین برخی د یگر از رسانه‌های پاکستانی نوشتند  نفوذ د لار د ر مراواد ات تجاری با ایران کم رنگ می‌شود  و با اجرای سازوکار تهاتر د و کشور د ر مسیر تامین نیازهای متقابل قرار گرفتند . د ر این گزارش آمد ه است که شرکت‌های د ولتی و خصوصی د ر پاکستان با تبعیت از قوانین و شرایط ابلاغی از سوی وزارت بازرگانی این کشور، تجارت با ایران به روش تهاتر را توسعه د هند . روزنامه د یگری نوشت که تجارت ایران و پاکستان بد ون د خالت د لار به روش تهاتر وارد  مرحله جد ید ی می‌شود . همچنین یکی د یگر از روزنامه‌ها نوشت عملیاتی شد ن سازوکار تهاتر تشویق منطقه برای هم افزایی و استفاد ه از ظرفیت‌های متقابل برای د سترسی آسان به نیازهای یکد یگر است. این روزنامه نوشت که اجرای رسمی تجارت تهاتر با ایران و روسیه یک ابتکار خوشایند  است که می‌تواند  حجم تجارت منطقه‌ای و با کشورهای همسایه را به ۵۰ میلیارد  د لار افزایش د هد . د و کشور ایران و پاکستان د ارای مرز مشترک زیاد ی هستند  و همین نزد یکی و پایین بود نن هزینه حمل و نقل می‌تواند  خود  عاملی برای گسترش تجارت بین د و کشور باشد  و از طرف د یگر ایران می‌تواند  بر اساس نیازهای کشور همسایه اد قام به تولید  کالاهای استراتژیک این کشور بکند . اما اینکه روند  د لارزد ایی و یا تهاتر کالایی تا چه حد  می‌تواند  موجب ارتقای تجارت بین د و کشور شود  را نمی‌توان به طور د قیق قضاوت کرد  و باید  د ید  که د ر آیند ه آیا این رویه تجاری می‌تواند  حجم تجارت د و کشور را تا نزد یکی 5 میلیارد  د لار برساند  یا خیر. د ر هر صورت به تمامی پروژه‌های د لارزد ایی باید  با د ید ه ترد ید  نگریست و تنها از روی اعد اد  و ارقام می‌توان قضاوت د رستی از این وضعیت د اشت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار